Assalamualaikum.
Wahai jiwa-jiwa yang tenang,apa khabar kalian semua? Harap semua dalam keadaan baik dan sentiasa diredhai Allah,Aminn :)
Lama rasanya tak ber-blog ni,mungkin dah tiba masa untuk kongsikan sikit la benda-benda. Hmm,mungkin perkataan 'benda' tu macam tak sesuai,entah la. Label la pape ehh,tak kesahh ^_~
Hari ini saya nak share sikit pasal 'Give and take' dalam tegur menegur. Jangan pening,mari la Encik Haiqal ceritakan ehh. Okay,manusia ni kalau selalu sangat ditegur pun dia akan rasa tak selesa,dan kalau selalu sangat menegur pun dia akan rasa macam something wrong jugak. So macam mana ni?
'Mungkin kita boleh update status facebook untuk perli dia'
Wahh,idea bijak la adik-adik! Lepas tu kena tumbuk. Jangan buat.
Manusia ni kalau selalu sangat menegur,kadangkala boleh timbul perasaan riak,rasa diri dia paling baik. Orang lain salah,dia je baik. Mungkin benda ni dah lari dari landasan sebenar dia. Maklum la,syaitan tu kan licik,macam-macam cara la dia nak buat untuk adakan manusia macam ni.
Mereka yang selalu kena tegur pulak,mula-mula dia accept,nanti lama-lama dia terasa offended pula sebab asek rasa dia je salah,lantas benci dekat orang-orang yang tegur salah dia. Ini pun salah satu sifat dalam diri manusia,ego. Hidup ini kena give and take,orang salah kita beri nasihat,kita salah kita terima nasihat.
Jangan pula kita je rasa kita je betul. Mungkin itu antara ciri-ciri budak-budak nak kena cepuk *sekali lagi warning,jangan buat* Kita pun kena sedar kalau orang tegur tu,ambil masa untuk reflect diri,part mana yang salah. Dengan cara ini la yang mampu buat kita dapat tingkatkan kekuatan hati kita,pada masa yang sama buat syaitan nangis menandakan lahirnya seorang lagi insan yang berakhlak mulia :) *Padan muka syaitan,abaikan dia*
Saling menasihat untuk membaiki diri dan rakan-rakan. Go for it!
Mungkin sebab dah terlalu lama tak mengarang,idea pun makin berkurang. Salah silap mohon diampun,segala kesulitan amat dikesali. Sekian,jumpa lagi. Selamat beramal :)
Uhibbuka/Uhibbuki Fillah,
haiqalzafri

2 comments:
kita belasah syaitan tu!!! hahaha... thanks haiqal.... ^_^
Sama sama Irsyad ^_~
Post a Comment